کتابخانه عمومی شهید محمد میر

روایت یک حماسه با بسته مطالعاتی «جوهر سرخ»

چهارشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۵ ب.ظ

سته مطالعاتی «جوهر سرخ» حاوی گلچینی از کتاب‌های برتر در حوزه دفاع‌مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس با هدف آشنایی مخاطبان و اعضا کتابخانه‌ها و همچنین کتابداران با منابع فاخر و تقریظی مرتبط با دفاع‌مقدس توسط توسط اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تمامی گروه‌های سنی تولید و برای استفاده علاقه‌مندان منتشر شد.

این بسته مطالعاتی با ۴۰ عنوان کتاب در یازده بخش خاطره (جشن حنابندان، من زنده ام، لشکر خوبان، دا، گلستان یازدهم، دختر شینا، نونی صفر، آن بیست و سه نفر، وقتی مهتاب گم شد، عباس دست طلا، پایی که جا ماند، دسته یک و سرباز کوچک امام)؛ زندگینامه (سفر سرخ، پرواز تا بی‌نهایت، خدا می‌خواست زنده بمانی، سلام بر ابراهیم، شاهرخ (حرّ انقلاب اسلامی)، علمدار، فرنگیس، خاک‌های نرم کوشک، آب هرگز نمی‌میرد، نورالدین پسر ایران و بابا نظر)؛ داستان و رمان ویژه بزرگسالان (فال خون و نخل‌ها و آدم‌ها)؛ نثر ادبی (شب یک رؤیا)؛ فیلم‌نامه (هور در آتش)؛ پژوهش (ضربت متقابل)؛ عکس (مجموعه عکاسان جنگ)؛ شعرِ بزرگسال (چیزی قطب‌نماها را دیوانه می‌کند و آواز پر ملائک)؛ شعر کودک و نوجوان (از این ستاره تا آن ستاره و مثل چشمه، مثل رود)؛ داستان نوجوان (دود پشت تپه، بچه‌های کارون و بابای آهوی من باش)؛ داستان کودک (گردان چهار نفره، چشم، چشم، دو ماهی و کلاه‌خود) تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه بسته مطالعاتی «جوهر سرخ» آمده است:

«بسم رب الشهدا»

هر چه از دوران جنگ هشت‌ساله و دفاع‌مقدس فاصله می‌گیریم بر ضرورت بررسی و تحلیل آن از زوایای مختلف افزوده می‌گردد. این جنگ بخشی از تاریخ کشور ما به حساب می‌آید و دانستن از چیستی و چرایی آن برای تمام نسل‌های این سرزمین امری ضروری است.

دوران دفاع‌مقدس برای ما روزگار رفته به شمار نمی‌رود، بلکه روزگار مانده در تاریخ برای تمام دوران‌هاست. ملت ایران با تمامی ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی، پایدارترین ره‌آورد خود را در مفهوم واژۀ زیبا و بلند خودباوری، در این رویداد خطیر به نمایش گذاشت.

کشور ما در این جنگ نابرابر، در مقابل کشوری قرار داشت که با وجود بهره‌مندی از حمایت‌های سیاسی، مالی و نظامی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بازهم شکست خورد و ایران سرافراز در پرتو قدرت ایمان و اراده پیروز میدان بود. این جنگ ما را به این باور رساند که ما، «می‌توانیم.»

امروز «خودباوری» ره‌آورد پایدار دوران دفاع‌مقدس است و رسالت ملت، آگاهی، حفظ و صیانت از این دست‌آورد ارزشمند در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، نظامی و... است.

 امروز در آستانه چهلمین سالگرد آغاز دفاع‌مقدس و در متنِ دفاع‌مقدسی دیگر (در برابر جنگ نرم دشمنان) قرار داریم. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همین بهانه و در راستای رسالت آگاهی بخشی و توسعه فرهنگ مطالعه در کشور، بسته‌ای مطالعاتی با عنوان «جوهر سرخ» تهیه نموده که در آن ۴۰ اثر برگزیده درحوزه دفاع‌مقدس، با موضوعات گوناگون و در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال معرفی می‌شود. تعدادی از این۴۰  کتاب برتر، مزین به نظر و تقریظ مقام معظم رهبری است که این نکته حاکی از اهمیت مطالعه و توجه به موضوع تاریخ و ادبیات پایداری کشور است.

بسته مطالعاتی «جوهر سرخ» را از دریافت کنید.

  • جواد میر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی